Friskt vågat, häften förlorat?

Mikaela skriver

Tänker på kopplingen mellan risktagande, impulsivitet, skam och autencitet.
Saker som hänt som blivit öppningar i mitt liv, bra och oväntade saker, bygger ofta på framfusighet, iver, att jag tar mig vatten över huvudet och är för impulsiv och okalkylerande. Innan jag hinner censurera mig eller låta överjaget säga sitt jag har jag tryckt på send nästan som om jag full eller ett barn som smitit undan bakvägen och gömmer mig för den logiska förbjudande personen som jämt tror den har rätt, ett barn som smiter ut efter läggdags och springer till skogs utan matsäck eller skor och helt glömmer bort att det är snö och att man är mörkrädd. Hetsigt och hålla andan och fnitter och utan astmaspray i fickan.

I två tredjedelar av fallen blir utfallet stor skam. Rysande riktigt jobbig skam, sån där så jag svär och gnyr och skäller högt på mig själv, sparkar i dörrkarmen och vill trycka på backaknappen, gömmer mig på toaletten med ansiktet i händerna eller gör skadan än värre genom ytterligare mail, tillbakadragandet eller ursäkter som är ännu mer pinsamma.
Men den andra tredjedelen leder ibland till förändringar. Bra grejer som blir andra bra grejer, små eller stora.
En oerhört stor risk varje gång. När det funkar kan det bli helt rätt, alla delar säger japp, där var bra tajming och magkänsla.

Måste utveckling föregås av uppsplittring och flykt från klokskap (feghet?).
Måste idéer som kan hålla eller bära frukt bygga på okontrollerade impulshandlingar och oeftertänksamhet?
Måste man vara beredd på att alla initiativ kan leda till gruvlig skam? Bli fel?
Måste man riskera så mycket för att eventuellt hamna i ahh, nu känns det rätt och sant?
Är vansklighet och hög risk en förutsättning för växande? Är det mod eller avstängning av förnuft?

Kommentera

