Åsas ord. Del 4: Spårspring

Spårspring

Det var tisdag eftermiddag den 4 november och väldigt mycket folk på Göteborg C. Jag skulle ta tåget 16.40 från Kvalitetsmässan i Göteborg tillbaka till Helsingborg och kom i god tid.Det visade sig att tågen söderut varken kom eller gick. På tavlorna med tider flyttades avgången 15.40 fram i etapper, medan tåget blev sprängfullt. Många som skulle med nästa eller nästnästa tåg tog chansen att kliva på.
En förklaring till förseningarna fanns prydligt angiven på alla södergående tåg: ”Spårspring”. ”Obehöriga på spåren” sa rösten i högtalarna. Men jag gillade ordet spårspring, kort och lättbegripligt.
Det påminde mig om den nu permanenta tågkrisens början i slutet av 90-talet, när jag ofta åkte från Malung till Stockholm med byte i Borlänge. När det såg ut som allt hade gått bra hände det flera gånger att tåget blev stående fem minuter från Stockholm C. Om det kom en förklaring, vilket hände ibland, fick passagerarna veta att ”tåget står stilla på grund av spårbrist på Stockholms Central”.

Igår gick jag och köpte en bussbiljett, Swebuss till Helsingborg, 129 kronor för mig som pensionär. Icke återbetalningsbar. Som en försäkring: om tågtrafiken inte kommit igång klockan fem skulle i alla fall jag komma i väg. Tågen kom i gång. Mitt avgick klockan fem. Bussbiljetten var bortkastad. Men ändå inte. Om jag inte hade köpt den hade tågen säkert inte börjat gå.

Kommentera

