Åsas ord. Del 1: Fruklut

Nya och gamla ord som ger upphov till funderingar.

Fruklut

På Helsingborgs Dagblads insändarsida Min mening pågår (som på många andra håll) en debatt om muslimska kvinnors slöja. Signaturen ”Folkdansaren” skriver klokt under rubriken ”I Sverige var kvinnans hår också täckt förr i tiden”. Förr, för 150-200 år sedan, enligt skribenten, fick gifta kvinnor inte visa sitt hår för någon annan än sin man: ”Det lär man sig om man vet något om folkdräkter. Har man folkdräkt finns något som heter fruklut. Den ska man bära om man är gift, och den täcker effektivt allt här.”

Jag har ofta tänkt på den traditionen eftersom en liknande regel fanns långt in på 1900-talet. Inte bara gifta utan alla anständiga kvinnor skulle täcka sitt hår när de vistades utanför hemmet. Hatt eller sjalett var obligatoriska accesssoarer åtminstone under större delen av 50-talet, alltså i min livstid. På gamla målningar ses alla allmogekvinnor i olika klutar. Borgerliga damer bar hatt och på foton från min ungdom bär unga kvinnor fortfarande ofta sjalett i olika varianter. Fru-klut är dock ett fantastiskt ord som jag inte tidigare hört eller sett. Det låter skulpturalt, som gjort i lera och glaserat.

Har för övrigt alltid undrat hur de som vill förbjuda muslimska slöjor vill göra med de katolska nunnornas dräkter. Det borde vara en stor fråga i ett land som Frankrike, men de gånger jag ställt den vid besök där har jag inte fått något svar. Nunnorna har heltäckande dräkter med håret dolt. Ingen har bråkat om det. Ingen hävdar att deras dräkt är ett tecken på förtryck. Beror skillnaden på att de inte är gifta? De underkastar sig Herren och inte någon enskild herre? Då kan en kvinna med täckt kropp och hår ändå behandlas med respekt?

Kommentera

