Rant

Mikaela skriver

Kopierat från min Twitter. Redigerat i format för läsbarhets skull och tagit bort namn som var oviktigt i sammanhanget, det var funktionen som var det väsentliga i ranten. Jag vet att det ser konstigt ut i det här formatet, men vad jag ville skildra var min uppskattning över blandningen på Twitter och att närvaro på sociala medier rymmer många möjligheter från olika grupper att ta del av varandras perspektiv. Den här Twitter-ranten skrevs några veckor innan ”skrevdebatten” som jag skriver om i länkad post.

1. Ska snart börja förbereda en workshop för studenter på Fontänhuset som ska handla om sociala medier, delaktighet, påverkan, demokrati-

2. Konsekvenser av att vara öppen om egen psykiska ohälsa, risker och vinster, stöttning och blottande. Samt forum för påverkan, inflytande, att-

3. göra sin röst hörd mm. Ser fram emot att utforska det här ämnet tills med studenterna. Är mkv-vetare och det känns kul att få väva in en-

4. yrkeskunskap man inte kunnat använda på många år med intresse för andra frågor som berört mycket och som jag själv tänker på dagligen i-

5.  jobb och fritid. Både på vad öppenhet givit och kostat samt vad man får och inte får prata och var.
Tänker mycket på detta att jag fick svar- 

6. från bl.a X när jag mailade massa random hypomana åsikter om psykiatri, samordning mm för länge sen, och blev så förvånad-

7. för jag hade aldrig trott att man faktiskt kunde göra sig hörd eller få återkoppling om man inte var kunnig i systemet och hade rätt språk

8. Det gav självförtroende och pepp att fortsätta arbeta med brukarinflytande på en nivå som kändes bra för mig som aldrig känt mig hemma i-

9. Några organiserade grupper eller föreningar.
Sen gjorde jag en massa intervjuer vid en annan hypo-period som jag tänkte skulle bli en-

10 . bloggserie (som aldrig blev av). Bla talade jag då med X i rollen av x- samordnaren och en grej han sa kommer jag ta upp nu på-

11.  workshopen – nämligen den dialog som man kan föra även om man inte är föreningsaktiv, orkar gå hemifrån, inte vågar vara öppen med sitt namn-

12. utan kanske twittrar eller bloggar anonymt, eller känner sig blyg. Jag såg att han följde massa konton här från folk som levde mitt i sina

13.  verkligheter, som levde med psyisk.ohälsa och twittrade ocensurerat men anonymt, och  han svarade ibland. Jag kände att det var så bra – att han

14. faktiskt höll sig à jour, fick koll, återkopplade med verkligheten och riktiga msk, inte bara duktiga konferensdeltagare.
Så.
Därför –

15 . tänkte jag bla tala om detta på workshopen. Hur kan man göra sig hörd? Hur får man svar på frågor? Hur får man utlopp för det man vill-

16. framföra om man inte någonsin känt sig delaktig eller lyssnad till men har viktiga berättelser?
Ska bli kul!

17. Slut på rant! 🙂

One thought on “Rant

  1. Ping: Vad jag försöker kommunicera | Turtagning

Kommentera

