”Både för smart och för dum”.

Åsa Moberg skriver:

Förstahandsrapporter från människor som befinner sig i arbetsmarknadens åtgärdskarusell är sällsynta.
En bra källa för den som är intresserad av hur det är att befinna sig där är Tomas Holmers bok ”Hopp och förtvivlan” (Instant Book 2012).
Med författarens tillstånd återges här ett utdrag. Vi hoppas Tomas återkommer med en aktuell uppdatering av läget.

”Conexi (2008-2010)

När jag kommer till Conexi, som är ett satellitföretag på IKEA, blir jag besviken. Det är inte alls så bra som jag har hoppats. Jag går med Marita till köket där det finns en chef som bara pratar med Marita och varken hälsar eller tittar på mig. Han låtsas inte om mig. Jag säger till Marita vad jag känner och hon svarar: ”Så uppfattade inte jag det.”

Det blir mer elände. Jag klarar inte av att vara inne i köket. Det är trångt, jag får ingen gemenskap, jag häller sylt i burkar och får ont i ryggen. Det blir outhärdligt. Jag känner att jag inte är välkommen här. Ingen vill ha mig i gänget på IKEA. Jag hör att man bara kan vara ledig 25 dagar om året, eller har rätt till det. Det kan bli svårt att få fler. Jag hör även att man måste ta hem sina kläder och tvätta.
Jag blir chockad över allt detta och mår så dåligt de första dagarna att jag blir deprimerad. Jag vägrar vara kvar i köket och får byta avdelning och kan i stället sortera skruv, fylla på varor i det lilla caféet vid entrén och prismärka. Även möbelmontering kommer in i bilden lite senare.

I slutet på månaden åker Per och jag till julmarknaden i Lübeck. Jag är chockad och besviken och på dåligt humör. Under nästan hela resan känner jag mig illa till mods och har nästan inte lust med någonting. Jag undrar om jag någonsin kommer att kunna jobba som vanligt folk.
Jag klarar inte av det. Jag är för smart för dagliga verksamheter, men för dum för vanliga jobb.
Man kan vara för smart för en sak. Men för dum för en annan.”
humör. Under nästan hela resan känner jag mig illa till mods och har nästan inte lust med någonting. Jag undrar om jag någonsin kommer att kunna jobba som vanligt folk. Jag klarar inte av det. Jag är för smart för dagliga verksamheter, men för dum för vanliga jobb. Man kan vara för smart för en sak. Men för dum för en annan.

Kommentera

