Det nya digitala språket

Åsa Moberg skriver:

Mikaela har skickat mig en länk till en artikel om digitala trender och sociala medier så att jag ska kunna fortbilda mig.
Jag läser och försöker förstå – inte lätt. Det är väl bara att inse att det är som med andra främmande språk, om man fortsätter och fortsätter läsa kommer man till slut in i det nya. En mening är högst begriplig och den går rakt in i mitt hjärta, den handlar om mig: ”Sociala medier blir under 2015 slutligen något som är ett krav snarare än en lyxig adderad del.”

En lyxig adderad del? I mitt fall är twitterkonto och Facebook-konto ett krav från Dagens Samhälles chefredaktör Mats Edman. Det görs på order av en uppdragsgivare, och kan (tyvärr) inte bli lyx. Snarare en krävande plikt. Hur mycket tid får detta ta? Kan man hinna något alls (något som märks) på en timme om dagen? Och vad ska skrivas var? Blogg, Facebook, twitter? Allt under 140 tecken på twitter, det har jag fattat. Det är svårt att formulera sig så kort och jag avundas Jonas Gardell som tycks ha formatet ingjutet i hjärnan.

Varje gång jag besöker pappa, Rolf Moberg 96, har han något litet utrivet tidningsklipp på matbordet med ett nytt ord som han inte förstår. ”Instagram” – vad är det? Jag försökte förklara men det verkade inte som förklaringen hjälpte, så jag tog med datorn och visade. Försökte först med telefonen, men den skärmen är för liten för att göra ett bildflöde begripligt. Undrar om det blev så mycket mer begripligt på datorskärmen?

Och jag såg mig själv framför mig, snart begravd i mina gammalmodiga drivor av klipp ur papperstidningar. Hela min barndom klippte pappa på samma sätt (och min faster Elsa Johanna Lundbäck, som på 1980-talet la upp ett klipparkiv om aktiva äldre på gerontologiska institutionen vid Lunds universitet, undrar vad som hänt med det). Häromdagen rev jag ut en sida om en nyligen avliden 104-årig dam i USA som in i det sista var aktiv på sociala medier. Det var hoppingivande. Nu kan jag förstås inte hitta klippet. (Edit: Här var det visst).

6 thoughts on “Det nya digitala språket

  1. Hej. Tack för en fin text. Om det är saker som du undrar över i texten – fråga! Både jag och Sarah brinner för att utbilda, förklara och fr a att sociala medier ska för andra bli lika viktigt och effektivt som det är för oss. Både privat och i jobbet.

    • Tack! Det var ett generöst erbjudande. Jag uppfattar min okunnighet som så stor att jag inte ens kan formulera frågorna, men snart kommer jag att kunna få till någon vettig fråga. Tack och lov har jag yngre och kunnigare personer i min närhet så jag kan få hjälp. Annars skulle jag aldrig ha kommit igång!

Kommentera

