Laxen som åkte sovvagn

Åsa Moberg skriver:

Min pappa Rolf Moberg fyllde 96 i november. Jag besöker honom på Ljunggården i Enköping, ett äldreboende med god mat och änglalik personal.
Min farfar hette också Rolf Moberg. Honom har jag inte träffat, han dog i blodförgiftning långt innan jag föddes.
Men jag har hört många berättelser om honom, inte bara från pappa. Han är t ex huvudpersonen (ingenjören Gustaf Noréen) i Sune Jonssons roman ”Brobyggarna”.
Farfar var anläggningsingenjör och arbetsledare vid många stora projekt.
Brobyggarna handlar om bygget av den första Tallbergsbron norr om Umeå. I dag finns det tre broar intill varandra och den första används inte längre, men jag fick en kopia av den detaljerade arbetsboken från projektet när jag besökte bromuseet i Nyåker för ett par år sedan. Där var jag för första gången någonsin ”ingenjör Mobergs barnbarn”.

Farfar ledde också arbetet vid byggandet av vattenkraftsdammarna i Porjus och Suorva – och hamnen i Landskrona.
Som arbetsledare måste farfar haft ovanliga kvaliteter.
En av pappas favorithistorier handlar om när han själv som inkallad under kriget hamnade i Norrlands inland. När han skulle köpa cigaretter med sitt ransoneringskort såg damen i caféet namnet och ropade på sin man: ”Dolk! Dolk! Kom hit, ingenjörens son är här!”
Pappa fick då sina cigaretter utanför ransonen på kortet. När han berättade att han skulle hem på permission fick han också en stor nyfångad lax som familjen Dolk insisterade på att han skulle ta med hem till sin mamma, ingenjörens änka i Stockholm. Hur skulle det gå till? Pappa åkte sovvagn genom Norrland med laxen i sängen.
Hans mamma blev inte ens glad, hon var inte förtjust i lax. Men det kan ha varit den enda lax i världen som åkt sovvagn.

Kommentera

