Sex böcker på sex dagar

Åsa Moberg skriver:
Till de saker som jag inte hinner med hör läsningen av alla böcker som forsar in i mitt hem. När jag träffade Bror för elva år sedan varnade jag: det kommer att behövas fler bokhyllor, det kommer en ny bok om dagen till mig. Kommer? Hur då, undrade han.
Jag trodde att jag överdrev, men bara lite. Jag vill inte kännas vid att jag köper böcker, men det gör jag – också. Annars kommer de faktiskt utan att jag gör något, som gåvor, från bokförlag, från författare, säkert med förhoppningar att jag ska nämna dem i något sammanhang.

Den här veckan inser jag att inflödet till minst hälften är mitt eget fel, när det blev bokstavligen sex böcker på sex dagar.
Det började förra onsdagen med att jag köpte ”Vi från Jedwabne” av Anna Bikont. Jag läste artiklar om den och överskattade antagligen min egen förmåga att gå in det verkligt hemska. Boken är en grundlig undersökning av vad som hände när polacker i den lilla staden Jedwabne misshandlade och brände stadens judiska befolkning – och efteråt skyllde på de tyska nazisterna. Ondskan kan bo i dig själv – eller din närmaste granne. Sanningen kom fram i en debattbok så sent som år 2000. Anna Bikont har sedan gjort en grundlig studie av vad som hände. På plats.
Jag ska ta med boken om Jedwabne till min pappa, 96, som fortfarande fascineras av andra världskrigets fasor. Sen ska ja ta sats och försöka läsa den själv.
Dagen därpå kom böcker som jag beställt, med författarrabatt från ”mitt” förlag Natur & Kultur.
Jag hade försökt begränsa mig och bara beställt tre: Lena Anderssons ”Utan personligt ansvar” (eftersom ”Egenmäktigt förfarande” var så märkvärdigt bra och jag inte kommer att kunna umgås med mina bokälskande vänner utan att ha läst den nya också), Johan Cullberg och Björn Sahlins ”Märta och Hjalmar Söderberg – En åktenskapskatastrof” samt antologin ”Rasismen i Sverige – Nyckeltexter 2010-2014”, med 14 författare, bland dem flera favoritskribenter som Lena Sundström, Rakel Chukri och Alexandra Pascalidou.

Och nästa dag kom mejl från Mona Masri på P1:s Obs-redaktion i Malmö: Kunde jag tänka mig att medverka där och tala om ”den unga kvinnan” i kulturen, med avstamp i böcker av Lena Dunham och Caitlin Moran? Intressant tema!
Jag gillar båda men har inte läst någon av dem, så det blev att skaffa böckerna och snabbläsa. Båda skriver precis så bra som alla redan har framhållit. De skriver in den unga kvinnan i litteraturen på ett sätt som hittills varit förbehållet unga män och som verkligen känns efterlängtat.

Men det är inte direkt gåtfullt att min hög olästa böcker bara växer. Jag vill gärna hinna med våra fyra morgontidningar också. Och alla mina tidskrifter…

One thought on “Sex böcker på sex dagar

Kommentera

