Ett av alla psyk-decennier

Mikaela skriver 

huset2

Årsdagar och decennier väcker minnen. September 2004. Tio år sen nästan precis som jag klev in genom den där dörren, och började den långa resan mot.. något annat.

Källarfönstret nästan täckt av jord, där fick jag ECT-serier -04,-05, 06, 07, 08 (tror jag?) och 2011. Stickande lukt. Sömn. Minnesförlust. Revor i historien.

På andra sidan uppvaksrummet låg sjukhusbiblioteket, också det i mörka källaren. Trygghet där när jag orkade, en flykt från allt, från sjukhussmärtan, längtan efter mig själv, längtan hem tillbaks. Jag behövde inte skriva mitt namn i loggen. Bibliotekarien: ”du är en ikon här, minns du mig inte? Vi pratade om Goethe sist du var inlagd”. Några våningar upp ej en ikon: en svår pest, säkert.

Fönstren på våning 3 och 4, bakom dem har gråtits, sörjts, varit bedövat, varit slutet. Sommar, höst, vinter. LPT, besök, förbud. Rökbalkonger. Galler. Död. Fina samtal. Kränkningar. Slut. Mediciner. Biverkningar. Och återvändanden. Svek. Förtroenden. Nedpackningar, avsked. Ras ner i ingenting, ordlöshet, olidlighet, katatont upphörande, utredningar. Resignationer. Och tillfrisknanden. Hemvändanden. Uppvaknanden. Så många.

Till vänster: Korgmålning och korsord. Runt hörnet: samtal med präst. Början på DBT. Som förändrade mitt liv och död i mycket. Och senare, i huset till höger som är helt rivet: föreningsmöten. Möjlighet att påverka. Respekt. Eftersamtal med läkare efter hemska händelser. Upprättelse.

Ett decennium sen jag klev in igen och igen genom dörren som nu är helt igenbommad. Lämnade något bakom mig. Nästan allt förändrades. Jag tror jag visste när jag var där sista gången att det var sista gången. I det huset i alla fall, helt säkert. Januari 2012.

Idag är livet ganska gott. Även när det är som svårast. Huset rivet. Jag ombyggd. Ändå samma grund.

Kommentera

