Underbara utskällda Sommarprogram i P1

Åsa Moberg skriver:

Kan det vara så att konceptet ”Sommar” i P1 gått förbi sitt bästföre-datum? Själv lyssnar jag mer förstrött än tidigare, men hör också fler klagomål än tidigare. I dagspressens recensioner luftas ett missnöje som ibland känns helt oproportionerligt, i varje fall för Sofia Helin (11/7) och Jeppe Wikström (12/7) som jag själv verkligen uppskattade.

Kan det bero på att de ägnade sig åt några av mina favoritämnen? Sofia Helin talade ingående om depressioner och terapi, och om kvinnohistoria, utifrån sig själv och sin farmor. Skamliga familjehemligheter som alla tiger om, där själva tystnaden sätter spår i generationer framåt. ”Nej farmor. Jag är inte tyst längre. Jag räds inte skammen. Jag går rakt in i den och genom den.” Programmet var värt att lyssna på enbart för denna formulering, eller varför inte citatet ur en journal från barnpsyk om Sofias situation då: ”En komplicerande faktor för Sofia är hennes starka önskan att vara normal.”

Att den som får en sådan önskan vänd emot sig fattar agg till hela normalitetsbegreppet är begripligt. Själv tillhör jag troligen gruppen TVN, Tills Vidare Normal, en bokstavskombination som de med neuropsykiatriska funktionshinder uppfunnit för oss andra.

Både Sofia Helin och Jeppe Wikström fick negativ kritik. I Helsingborgs Dagblad kom Crister Enander med ett riktigt utbrott mot Wikström för att ”fotografier gör dig dåligt i radio”. Men kan man inte tala om saker som också kan ses? Konst? Arkitektur? Jeppe Wikström talade lite grann om fotografi, men väldigt lite! Och det han sa var bra och intressant. Dessutom talade han om att bli sin egen bokförläggare, med en bok som ingen trodde på och som visade sig sälja 10 000 ex på fem veckor. En sådan berättelse borde väl tvärtom inspirera och glädja alla som skriver eller fotograferar?

Antagligen är jag fel lyssnare, därför att jag är alltför intresserad. Både av depressioner och av fotografi och bokutgivning. Men surheten i kommentarerna är ändå svår att förstå.

Kommentera

