Partiledardebatt att glädjas över

blogg#100 inlägg 25
Åsa Moberg skriver:
Blogg100: Partiledardebatt att glädjas över

Partiledardebatter brukar jag hoppa över i radion, men i dag satt jag i bilen på långfärd och bestämde mig för att höra allt. En hel förmiddags partiledardebatt medan jag körde. Jag kommer att bli arg, utgick jag från. Det blev tvärtom: jag blev nästan rörd. Det gick att bortse från oceaner av käbbel när alla tävlade om att lovsjunga invandrare och mångfald.

Hur skulle välfärden klara sig utan de utlandsfödda? Var fjärde anställd är utlandsfödd, i Stockholm varannan, sa Annie Lööf. Och var fjärde läkare, tror jag hon sa. Men dom blir också gamla så det skulle ändå vara bättre om dom inte kom hit, svarade Jimmie Åkesson.

Vem ska ni kasta ut, frågade någon – jag tror det var statsministern själv. Till krigets Syrien? Vi ska inte kasta ut någon! lovade plötsligt Jimmie Åkesson. I många länder drivs politiken i främlingsfientlig riktning av ytterlighetspartier, här driver alla de andra framgångsrikt SD i motsatt riktning. Det kändes märkligt och uppmuntrande.

Kommentera

