#Blogg100 inlägg 20. Den vilsna nationaldagen

#Blogg100 inlägg 20
Åsa Moberg skriver:

På nationaldagen 6 juni körde jag bli i Skåne och hörde på P1 både på morgonen och på eftermiddagen. Det kändes som om samma program pågick oavbrutet, med röster som vilset försökte finna något intressant att säga om nationaldagen. Likadant lät det i Rapport på kvällen. Varför har vi en nationaldag och varför blev den helg? Och varför verkar ingen riktigt glad över det? Jag såg inte många hissade flaggor heller, men jag kanske hade uppmärksamheten riktad mot trafiken.

Någon måste väl vara glad, men jag hörde inga sådana röster. Det bästa var en replik av riksdagsledamoten America Vera Zavala (V), född i Rumänien med chilenskt-peruanskt ursprung. Hon undrade om det inte är ett väldigt sympatiskt drag att svenskar inte bryr sig om sin nationaldag? Det håller jag med om.

Min mamma kom från Malax i Österbotten i Finland, en trakt där finska i min barndom knappt hördes alls. Nu piskar partiet Sannfinländarna upp hatstämningen mot den finlandssvenska minoriteten i Finland. Jag undrar hur det går när sannfinländare möter sverigedemokrater: partierna är lika främlingsfientliga, men i Finland kan man vara hur etniskt finlandssvensk som helst och ändå bli hatad som främling. Ibland har jag hört SD framhålla Finland som förebild: ett land kan bli riktigt fint bara man begränsar invandringen.

För mig ser det ut som Finland visar motsatsen: främlingsfientlighet har inget med invandring att göra, fenomenet kan drabba vilken minoritet som helst, oavsett hur många århundraden den funnits i ett land.

Kommentera

