#Blogg100, inlägg 13 EU- valströst och lässynkronicitet

#Blogg100, inlägg 13
Åsa Moberg skriver:

EU-valströst och lässynkronicitet

Jag räknar i Helsingborgs Dagblad rapporter om EU-valet och finner att även i Skåne är de sammanlagda framgångarna för Miljöpartiet och Feministiskt initiativ lika stora som Sverigedemokraternas. Det är en tröst. Men Moderaternas nederlag är så svidande att inte ens skadeglädje känns rimligt: dömer väljarna så hårt när politiska visioner krackelerar i kontakten med verkligheten? Vem kommer då att vilja ta den smällen? Jag är full av beundran inför dem som orkar ställa upp i val.

Allt hänger ihop, det visste jag, men sambanden är inte uppenbara när det gäller ekonomi, psykiatri och energi. Jag talade om psykiatri förra veckan på en konferens på det multinationella revisionsföretaget Ernst & Young, en konferens för förtroendevalda landstingsrevisorer. Det var en bra konferens ordnad Anders Hellqvist, en sympatisk och kunnig medarbetare på E&Y.

På väg ut därifrån plockade jag upp en broschyr om företaget för att Anders Sundström var omslagspojke, jag undrar över hur en socialdemokratisk politiker kan bli pamp i näringslivet. Jag hann inte läsa den, då.

I fredags flög jag till en energidebatt på Swedbanks Tillväxtdagar, i år hölls de i Umeå. Där fanns en förvånansvärt vettig vd från Eon i panelen, Jonas Abrahamsson hette han. På planet på hemvägen läser så jag ”eye”, E&Y:s affärstidning, som det visade sig vara. Numret hade energi som tema och Eons Jonas Abrahamsson som intervjuobjekt. Han formulerar sig där mycket bättre än jag kunde i debatten om saker som jag försökte säga. Tänk om jag kunnat läsa högt ur hans intervjusvar. Om elbranschens behov av mer fokus på kunden och nya affärsmodeller, om att ”addera mervärde i allt från produktion och elnät till försäljning och kunsupport”. Det grämer mig att jag missade den chansen.

Ernst & Youngs egen expert på kundvård, Frank van Gelder, är i samma tidskrift obarmhärtig i sin kritik mot elbranschen, som ”ligger långt efter till exempel flygbolag och banker”. Och kundernas åsikter är viktiga ”i en tid när människors gillande och ogillande blixtsnabbt sprids via sociala medier” där elbolag borde bli mer aktiva. ”Fortum och Vattenfall är nästan osynliga, medan Eon i Sverige är bättre och har lyckats skrapa ihop 18 000 likes på Facebook via ett antal kampanjer”, säger Frank van Gelder. Det är dock lite jämfört med Ikeas 300 000, påpekar han.

Att en revisionsfirma intresserar sig för psykiatri var en glädjande överraskning för mig. Att den bevakar elbranschen ur kundsynpunkt var också överraskande.

Och att min personliga ingångar till olika ämnen kan sammanfall med Ernst & Youngs, vad säger det? Om mig eller världen? Roligt att jag råkade upptäcka det i alla fall. Världen är mystiskt välorganiserad i all sin slumpmässighet.

Kommentera

