#Blogg100 inlägg 10. Resursslöseri

#Blogg100, inlägg 10

Åsa Moberg skriver.

Två områden har engagerat mig mer än allt annat under ett långt arbetsliv som journalist och författare. Psykiatrin mötte jag i alla de brev från förtvivlade patienter som började komma direkt när jag blev krönikör i Aftonbladet 1968. Kärnkraften när jag flyttade till skogen utanför Gimo i Östhammars kommun 1972.  Där ligger Forsmarks kärnkraftverk, som byggdes under 70-talet.

Först nu ser jag den gemensamma nämnaren: ett fruktansvärt resursslöseri. Ingen reaktor i världen har sålts utan kraftiga statliga subventioner, som kunde ha gått till de förnybara altenativen i stället.
I psykiatrin satsas enorma resurser på vård som lika ofta är dålig som bra, möjligen oftare. De personliga vårdplaner som ska vara själva grunden i verksamheten existerar sällan – och inga sanktioner drabbar de vårdgivare som försummar sina plikter. Det leder till väldigt stora onödiga kostnader och mycket lidande.
Kommentera

