#Blogg 100, inlägg 2. Eurovision – där det politiskt korrekta och det kommersiellt gångbara sammanstrålar

#Blogg 100, inlägg 2

Åsa Moberg skriver:
Det fanns en tid när den kommersialism och ytlighet som Eurovisionsschlagern representerade var motsatsen till politik. ABBA som segrare 1974 var så långt ifrån det ideologiskt gångbara som det gick att komma. Då skulle den musikaliska proggrörelsen skapa sin egen festival.

Nu är det Benny Andersson som stöder feministiskt initiativ ekonomiskt och allt har vänt på ett underbart paradoxalt vis. Conchita Wursts röst, hennes bländande vackra ögon och hennes välansade mörka skägg med mustasch är den tydligaste politiska demonstration som kan göras, en protest mot fasta normer, traditionella könsroller, patriarkat, stat, Vitryssland, Ryssland, rubbet. Vi jublar hemma i soffan över hbtq-segern över Putins inskränkthet och över att utslaget blev så tydligt: när den genomkommersiella schlagerindustrin i samarbete med public service-tv ger människor möjlighet att välja fritt vinner normbrytaren stort.

Hur hamnade vi här? Och hur kan det komma sig att just schlagerfestivalen blivit en brännpunkt där det kommersiellt gångbara och det politiskt korrekta sammanstrålar utan att ens Vänsterpartiet tar avstånd?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s