Dagbok från Social Qurage

Mikaela skriver:

Social Qrage är fackförbundet Visions tidning om socialt arbete, dess problem och möjligheter.
Här får ni en länk till en dagbok publicerad på SQ´s hemsida skriven av Victoria Ohlin som är socialarbetare i Göteborg.
Texten värmer mig. Jag hoppas hon ska orka jobba kvar, hon behövs.
Jag har länge försökt begripa och sätta ord på vad det är som gör att det känns rätt när det känns rätt och fel när det känns fel, och vad det egentligen är jag reagerar på i mötet med människor som arbetar med andra människor som står i beroendeställning till dem på olika sätt.
Jag har ännu inte lyckats helt, inte på det sätt jag vill, men här är ett exempel på vad jag hade velat se mer av.

Utdrag ur texten:
”Måndag. Kommer tidigt till jobbet. Svårt att sova och bor nära. Lever i samma förort som jag jobbar i. Känner mig stolt över det. (Och ensam om det). Jag skriver en artikel om Socialstyrelsens rapport kring de placerade barnen. Undrar ilsket om folk förstår vad samhället är för slags usel vårdnadshavare år 2013.
Träffar ny familj. Flickan behöver hålfotsinlägg till skorna. Ett har socialsekreteraren beviljat. Jag vet att hon mår illa av att inte få lov att bevilja fler. Ett att använda till alla skor. Kängor, gympadojjor, de med den lilla fina klacken, gummistövlarna. Mamman är så arg att hon fräser. Det gör mig glad. Bättre än den totala uppgivenheten.
Träffar liten, ensam tyst flicka. Hon kommer alltid. Avbokar aldrig. Sa ingenting när vi åkte runt i min jobbil första året. Jag hade lovat henne att hon aldrig skulle behöva säga ett ord till mig om hon inte ville. Jag brukade berätta om fiskar och musik och vädret och varför jag vill träffa henne. Och om det svåra med att ha en mamma som inte vill leva. Och att andra barn som också kan sitta bredvid mig i bilen har mammor som inte vill leva. Efter två år pratar vi om killar. Hon skrattar när jag skojar. Hennes mamma vill fortfarande inte leva.”

r är en länk till en annan blogg. Bloggen handlar om en mamma som har kontakt med soc och hennes erfarenheter. Texterna får mig att frysa. De förmedlar möten som ingen borde behöva uppleva.
Jag önskar så att hon fått möta någon som Victoria Ohlin.

Kommentera

