Vad jag gjort

Mikaela skriver:

Jag har gjort massor med saker. Mycket har varit roligt.
Men jag är trött.
Att samla ihop sig för en dusch känns jobbigt. Att föreställa sig hela proceduren: att man ska klä av sig och lägga kläderna nån stans, att man kommer att bli blöt och sen måste torka sig, att det kommer att bli imma på spegeln så att man inte kan se ordentligt när man ska sätta in linserna, att man ska behöva öppna asken de ligger i. Jobbigt att behöva gå och lägga sig, dra av sängöverkastet. Och jobbigt att se alla böcker på nattduksbordet som jag vill läsa men inte orkar.
Det är bra att ha tider att passa, saker att göra, människor att träffa, möten att gå på. Det gör mig glad och pigg och jag ställer mig inte frågan om jag orkar öppna garderoben för att ta fram kläder om jag har det att se fram emot. Jag vaknar till och samlar ihop mig inför konkreta saker och människor som lever.
Resten står på på stand-by. Jag märker skillnaden i kroppen. Från rak och framåtlutad, vädrande efter saker där ute till tung och hopknycklad. Från snabb och ivrig till långsam, full av olust, suckande, o-livlig.

Kommentera

