Radiodokumentärer och tystnande kråkor

Mikaela skriver:

Andras berättelser.
Jag ligger i soffan, ute mörknar det och kråkorna kraxar. (Eller råkor kanske). Ljuden och färgerna utanför fönstret, mina varma strumpor och soffkuddarnas följsamhet påminner mig om hösten för två år sen som är infrusen i mig på precis så: kråkor, mörkrer, strumpor, soffa och ständigt frusen. Så minns jag månader i sträck, och sedan intigheten som flödade. Och sen kom våren. Däremellan allt det andra. Den tiden och de minnena jag tusen gånger börjat skriva om i någon slags försök till bok, även om den bara var skriven för mig, läst av mig, och tusen gånger har jag slängt den ifrån mig. 150 sidor försök att hitta ett språk som kan beskriva den konstiga hösten och vintern som sedan kom. Det vill sig inte.
Kråkorna öppnar slussen till hela den fruktansvärda tiden och jag stänger den fort igen, lyssnar på två radiodokumentärer i rad som tystar kråkskriken. Andras berättelser. Den ena orkar jag bara lyssna på halvvägs. Gissa vilken?

Johan och Kent i samhällets tjänst och Utförsäkrad. Två sidor av idag. Lyssna på båda. Den ena ger hopp och kraft. Den andra inte.

Kommentera

