Psykiatrihuset, fördjupning

Mikaela skriver:

Jag skrev ett blogginlägg för några dagar sen om Lunds nya psykiatrihus (här), och att jag tänkte mig en fördjupning i ämnet. I lördags var jag som sagt på Öppet hus och hade tänkt skriva lite om det, men var så beklämd att jag inte orkade. Varför då? Vad är det som gör att ett hus som är så stort, ljust, bekostat och nybyggt väcker sådan oro hos mig?

På Facebook försökte jag förklara:
Själv vill jag bara gråta. Mina intryck från sist består och har spätts på. Det är något i huset som är väldigt väldigt fel. Fel för sitt syfte, för patientgruppen. Fel byggt, fel tänkt för människor som är rädda, ledsna, förvirrade, arga eller trötta. Fel för dem som har svårt att hitta, som tycker det är jobbigt med intryckssållning, stickigt ljus, höjder, labyrinter, glas, förvirrande korridorer som bara leder runt runt. Svårt att hitta. Som inte vill känna sig exponerade och iakttagna, överallt ifrån. Vem är huset till för? Känner någon till patienterna? Villa de är? Vilka behov de har? I vilket skick de är när de söker vård? Klarar de det stora torget? Vakterna? Entrén som är enorm, all röra? 

Jag kan inte säga något vettigt. Det var bara så det kändes, och jag tror att jag kanske inte är ensam om att känna det. Jag vet inte om jag är negativ av andra orsaker än själva bygget. Eller, det vet jag ju att jag är. Jag är rädd och mina erfarenheter har gjort mig skeptisk, det är en rest och ett minne från andra platser, tider, sammanhang. Jag tittade på huset med de glasögonen. Kände att kommunikationen var dålig, det påminde mig om min vanmakt förr, inflytandet kändes ringa, det påminde mig om frustrationen i att inte kunna välja, inte kunna förklara, inte bli förstådd. Det påminde mig om att patienternas, – mina- våra- åsikter och tankar inte räknades, det var signalerna jag snappade upp. Jag kände nog det, att det här huset är inte byggt för patienterna. Jag är en av dem. Det finns andra som tycker det är ljust, luftigt och fräscht, andra patienter som inte all delar mina funderingar. Alla är överens om att det är trevligare med fräscha toaletter, enkelrum, lokaler som inte är skabbiga, nerslitna och omoderna, och det nya biblioteket är helt fantastiskt. Allt gott så.

Men om vi ska tala symtom och diagnoser för de som kommer att behöva vård eller kanske ligga inne: neuropsykiatriska funktionshinder, depression, ångest, psykos, agorafobi, förvirring, trötthet, oro, paranoia, svårighet att koncentrera sig, – det jag tänker då är att många som har det så vill söka sig till trygga platser. Kunna gömma sig lite. Känna sig skyddad. Ha överblick. Kunna orientera sig,  lätt kunna hitta, känna igen sig och veta vart man ska. Att kunna få vara ifred. Finna  platser för privata samtal, för stunder av ro, vila, att få sjunka in i svala snälla miljöer som lugnar sinnet istället för att skapa beredskap och vara tvungen att vara på sin vakt, exponeras. Att slippa väldigt många, påträngande intryck skulle vara vilsamt för mig, slippa stora svåröverblickbara lokaler och ytor. Att inte se skuggor och ansikten i ögonvrån, i speglar och glas som är överallt.

Så är det. Jag utgår från mig själv, mina rädslor, min erfarenhet av hur jag varit när jag varit sjuk. Vad jag behövt och vad jag inte stått ut med. Och i det huset fanns det mesta representerat av allt det jag inte står ut med.

Idag flyttar öppenvårdsmottagningen dit. Jag har sagt adjö till St: Lars och Kioskgatan, funderat över mina vistelser där, goda möten och de som varit sämre. Hoppfulla samtal, återhämtningar och förbättringar, och stunder när det varit hemskt.

Nu ska jag inte bråka så mycket mer om det här med huset. Jag får gilla läget. Nästa vecka har jag mitt första besök där som patient. Jag kommer att behöva bli vän eller i alla fall van vid entrén, trapphallen och resten. Jag hoppas jag snart kan se det som är positivt och okej med det hela, och att jag aldrig någonsin slipper bli inlagd.

Punkt.


Kommentera

