Änglar – finns dom? Ja, en och annan. På arbetsförmedlingen till exempel

Åsa skriver:

Mikaela Aspelin och jag möttes första gången i Ångestparaden i Stockholm 11 september 2012. På scenen i Kungsträdgården intervjuade jag henne om samhällets insatser för människor med psykiska funktionshinder. (Intervjuare var också Annika Jankell, de intervjuade var Mikaela, Rebecca Anserud och Pebbles Ambrose Karlsson.) Samtalet kom mycket att handla om samhällets fokus på vad människor med sjukpenning eller sjukersättning inte får göra; man får skriva en bok men att sälja den är mer tveksamt… det kanske är arbete! Och reglerna för vad sjuka får göra, eller rättare sagt inte får göra, är en värld för sig. Arbete får i princip inte förekomma.

Detta bygger på en grundidé som kanske uppkom på 1950-talet, på vägen bort från jordbrukssamhället. Människor ska vara antingen/eller: antingen sjuka eller friska, antingen arbetslösa eller anställda, antingen hemma eller på jobbet. Nu lever vi i en annan tid. De flesta är både friska och sjuka samtidigt, många arbetar fast de är sjuka – och det kan vara riktigt bra. Men inte alltid. Åtskilliga arbetar hemma. Vi som har egna företag arbetar med någon del av hjärnan nästan jämt, även när andra kan tro att vi är lediga. Men det gör också många anställda. Gränserna mellan arbete och icke arbete flyter. Samhällets stödfunktioner har nått dithän att anställning inte längre ses som den enda lösningen. Man kan få hjälp att starta eget också. Det är ett framsteg. Men det är en påfrestning att starta eget och alla tål inte osäkerheten.

Mikaela skulle starta eget. Vi bor båda i Skåne, vi höll kontakten, jag kanske kunde bidra med råd? Till slut föreslog jag att hon skulle avstå, att hon till att börja med inte skulle starta eget utan verka inom ramen för mitt företag. Vi gör samma saker: skriver och talar om psykisk hälsa och psykiatrins brister, och vi är lika kritiska. Jag kunde skriva hennes fakturor och skicka hennes papper till min bokföringsbyrå. Mikaela har också egen erfarenhet av personer i vården, socialtjänsten, försäkringskassan och arbetsförmedlingen som fungerar bra. Som hjälper på riktigt, som ger stöd av olika slag. Plötsligt sa hon: Jag har tidigare haft en lönebidragsanställning. Det kanske jag skulle kunna få hos dig också, jag ska fråga A, min kontakt på arbetsförmedlingen

Och A på arbetsförmedlingen var precis den ängel som Mikaela beskrivit. Vi fick snabbt komma dit tillsammans, jag fick frågor om arbetsuppgifternas natur och företagets karaktär och papper att fylla i. Det fanns, visade det sig, något ännu bättre än lönebidrag, det hette trygghetsanställning. Staten bidrar med 80 procent av lönen, på obestämd tid. Arbetsgivaren måste förstås betala sociala avgifter, drygt 30 procent på lönen, så något kostar det – men Mikaela har redan uppdrag och kommer att ta in pengar till företaget. Det som eventuellt fattas står mitt AB Långviken för. Det var överväldigande enkelt att komma överens. Precis när vi skulle skiljas sa arbetsmarknadsängeln något personligt. Hon har en son med en neuropsykiatrisk störning som han äntligen blivit utredd för. Som nästan alla mammor hade hon känt det på sig, men diagnosen ger rätt till stöd i skolan.

Och jag kände att alla arbetssökande som kommer i hennes händer får glädje av att hon har personlig anknytning till någon som kanske inte kommer att kunna anpassa sig till den ”normala” arbetsmarknaden, med dess krav på total flexibilitet, snabbhet och utbytbarhet. Den personliga erfarenheten är en underskattad och extremt värdefull kompetens som aldrig räknas på meritlistor och cv:n. Det är dags att ta med den! I mitt företag är Mikaela Aspelins tillkortakommanden (psykiatriska diagnoser och kontakter med psykiatrin) en stor tillgång.

Som 2/9, när hon deltar i en hearing med Socialdepartementet om tvångsvård – för att hon är en patient som själv varit utsatt för tvångsvård. Kravet var specificerat: erfarenheten fick inte vara äldre än tre år och uppdraget hade hon innan hon blev anställd av mig.

Om jag lyckas begripa vad det är som efterfrågas i de formulär som ska fyllas i för att statsbidraget ska betalas ut kommer detta att bli hur bra som helst.

Kommentera

