Var äger påverkan rum?

Skrivet av Mikaela:

”Det här hände mig, så här var det, och sedan så här..och nu..”  Så många av dem jag träffar är svältfödda på att berätta sin historia. Jag med. Ibland är det tungt att lyssna när man har så mycket man själv behöver säga. När ingen lyssnat eller lyssnat klart. När man levt i frustration och inte haft någon som kunnat bekräfta och dela de känslorna, då sväller längtan, behovetoch nödvändigheten att få berätta utan att bli avbruten.

Jag träffar så många som utkämpat och utkämpar svåra strider. Jag får ta del av så mycket lidande och blir varse så många saker som hade behövt fungera bättre. I samhället. I vården. I kommunikationen mellan de som har makten och de som är beroende av deras välvilja. ”Jag då?”, har jag tänkt. ”Hur ska jag orka lyssna på dig när mina egna problem är så stora?” Hur ska jag lyckas känna det jag tänker: att lidande inte går att jämföra. Det som är min kamp och mina djupaste sår är inte andras, och det andra beskriver som det allra tyngsta har jag svårt att förstå vidden av, om jag inte kan relatera det till mig själv. Det är inte nödvändigt att förstå allt genom sig själv för att kunna lyssna. Jag tror det är en process som  pågår i mig, just nu. Ju fler jag möter desto mer kan jag se de gemensamma faktorerna för återhämtning, ringa in vad jag tror är förändringsbart. Jag kan se genom mig nu och försöka tala i vidare termer, inte alltid använda min egen privata berättelse som alibi. Blicka lite förbi min horisont och lyssna mer fokuserat på andra som behöver komma till tals

Jag kan kanske använda mig av mina erfarenheter utan att alltid behöva berätta dem, för jag har fått lov att göra det. Inte färdigt, men kanske något mer. Processen ser ut så här ungefär: först måste jag få lov att bli lyssnad till. Därefter kan jag lyssna till andras berättelser. Sedan kan de berättelserna lyftas till en gemensam nivå, i allra bästa fall kan man enas om vissa saker och frågor man vill driva. Sen för man fram dem i sammanhang där det finns en möjlighet att göra sig hörda som grupp. Sedan kräver man det man måste kräva.

Kommentera

