Vad inga pengar gör

Skrivet av Mikaela

Trötthet, Uppgivenhet. Vrede. Räkningar och skulder och små oförutsedda utgifter blir till en enda stor fiende. Livsfiende.
Saldon som var mindre än man väntat, än man planerat med när man räknat ner: en vecka kvar tills barnbidraget kommer, sju dagar, femtio kronor per dag för oss båda att leva på, ibland trettio. Herregud, det är klart grabben ska ha tacos som han älskar, fredagsmys. Och på onsdagen bryter man hop, tänker plötsligt och hastigt förbipasserande att bara man slapp den här jävla känslan att vara jagad hela tiden, inte räcka till.

Jag lånade pengar av alla jag kände. Det är slut, så kändes det. Det kommer inte vara annorlunda i morgon. Det är inte de skilda räkningarna som är fienden. Det är alla års räkningar man haft ångest för. Alla års jävla väntade på att det ska bli den 20:e när barnbidraget kommer.

Sonen hade – har-  sin pappa. Det är en väldig tur. Han kunde gå på gitarr, han hade en ny vinterjacka, en cykel.  Jag hade aldrig haft råd att ge honom det.Jag sa till honom igår: ”Glöm inte bort hur det var. Minns hur vi har haft det. Minns att ingenting är självklart.”

”Är du inte pank längre?”
”Nej, det är jag inte. Jag har fått jobb, jag kommer att få lön, jag är inte sjukskriven. Vi kommer klara oss.”

Kommentera

